در این مطلب شما را در انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب راهنمایی خواهیم کرد. اصطلاحات متداول در انتخاب کرم های ضد آفتاب، مقدار SPF مناسب، فاکتورهایی که باید با توجه به پوست خود در هنگام خرید کرم ضد آفتاب در نظر بگیرید و بسیاری از موارد دیگر، مطالبی هستند که در ادامه بیان خواهند شد.

نور خورشید به طور کلی از سه بازه طول موجی تشکیل شده است:

امواج فروسرخ (IR): این امواج وظیفه انتقال انرژی گرمایی خورشید را بر عهده دارند. طول موج این امواج بلند و انرژی آن ها پایین است. به طور کلی این امواج ضرری برای پوست و بدن جانداران ایجاد نمی کنند.

امواج مرئی (Vis): این امواج موجب دیده شدن اجسام اطراف ما می شوند. انرژی این امواج از امواج فروسرخ بیشتر و طول موج آن ها کمتر است. این امواج مگر در طول موج های نزدیگ به آبی و بنفش، برای پوست مضر نیستند.

امواج فرابنفش (UV): این امواج بسیار پر انرژی هستند و در طیف نور خورشید دارای کمترین طول موج می باشند. این امواج برای چوست مضر هستند و وظیفه یک کرم ضد آفتاب مناسب این است که از رسیدن امواج فرابنفش به پوست جلوگیری نماید.

دسته بندی امواج فرابنفش

امواج فرابنفش با توجه به طول موج و میزان انرژی به سه دسته UVA و UVB و UVC طبقه بندی می شوند. امواج UVC عمدتا به دلیل طول موج پایین و انرژی زیاد توسط اتمسفر زمین و لایه اوزون جذب می شود. همچنین رطوبت هوا و همچنین اتم ها و مولکول های موجود در اتمسفر می توانند مقداری از امواج UVB را نیز جذب کنند. بنابریان در بین این سه موج، امواج UVA به میان بیشتری به سطح زمین و پوست ما خواهد رسید.

مشخصات و ویژگی های امواج UVA

✅ میزان این امواج 20 برابر بیشتر از امواج UVB است.

✅ از شیشه می توانند عبور کنند.

✅ در تمامی روزهای سال، چه آفتابی و چه ابری وجود دارند.

✅ می توانند به عمیق ترین لایه های پوست نفوذ کنند.

✅ تاثیراتی که این امواج بر روی پوست می گذارند بلند مدت است.

✅ با نفوذ به عمق پوست آنزیم های الاستاز و کلاژناز را فعال می کنند و با تخریب الاستین و کلاژن پوست، باعث ایجاد لکه پوستی، چین و چروک و پیری زودرس می شوند.

✅ به دلیل قدرت نفوذ بالای امواج UVA به داخل پوست، آسیب های شدید و ابتلا به سرطان پوست جزو ضررهای این امواج است.

مشخصات و ویژگی های امواج UVB

✅ این امواج از شیشه عبور نمی کنند.

✅ در تابستان و در ساعات میانی روز (10 صبح تا 4 بعد از ظهر) میزان آن شدیدتر است.

✅ رنگ پوست را تیره می کند.

✅ به تولید ویتامین D در بدن کمک می کند.

✅ می تواند موجب آفتاب سوختگی شود.

✅ این موج به لایه اپیدرم پوست نفوذ کرده و در نهایت موجب ملانومای بدخیم و کارسینوما (دو نوع شایع از سرطان پوست) می شود.

تذکر: همانطور که گفته شد، این امواج مضر، مخصوصا امواج UVA در تمامی روزهای سال حضور دارند و تصور اینکه افراد تنها در تابستان به کرم ضد آفتاب نیاز دارند، تصوری غلط است. این امواج می توانند با تغییر در DNA پوست منجر به ابتلا به سرطان شوند.

ویژگی های یک کرم ضد آفتاب خوب

یک کرم ضد آفتاب خوب، ضد آفتابی است که مناسب با نوع پوست شما (چرب، مختلط، خشک و …) باشد. در انتخاب یک کرم ضد آفتاب مناسب فاکتورهایی باید در نظر گرفته شوند که در ادامه خواهند آمد.

طیف گسترده یا Broad-spectrum

یکی از اطلاعاتی که معمولا بر روی کرم های ضد آفتاب درج شده است، طیف نوری است که کرم ضد آفتاب در مقابل آن حفاظت را انجا می دهد. معمولا طیف های UVA و UVB مناطق طول موجی است که انواع کرم ضد آفتاب برای آن طراحی شده اند. با این وجود برخی از کرم های ضد آفتاب حتی برای طول موج های IR نیز حفاظت مناسبی را ایجاد می کنند.

SPF (اس پی اف)

فاکتور محافظت از نور خورشید (Sun Protection Factor) که به اختصار آن را SPF می نامند، میزان حفاظت محصول از پوست در برابر اشعه فرابنفش نوع B (اشعه UVB) را نشان می دهد. هرچه عدد SPF بالاتر باشد، کرم ضد آفتاب حفاظت بالاتری در برابر نور خورشید ایجاد خواهد کرد.

اما عدد SPF از کجا تعیین می شود و به چه معناست؟

فرض کنید در حالت عادی پوست شما پس از 10 دقیقه قرار گرفتن مقابل نور خورشید قرمز می شود. در این حالت اگر از کرم ضد آفتاب با SPF40 استفاده کنید، مدت زمان قرمز شدن پوست شما 40 برابر افزایش پیدا خواهد کرد. در این مثال شما 400 دقیقه یا 6 ساعت و 40 دقیقه می توانید بدون قرمز شدن پوستتان در مقابل خورشید باشید.

همچنین اگر میخواهید مقدار حفاظت کرم ضد آفتاب در برابر نور خورشید را بدست آورید، کافی است عدد 100 را بر عدد SPF تقسیم کنید. سپس عدد بدست آمده را از عدد 10 کم کنید. به عنوان مثال یک کرم ضد آفتاب با SP40 می تواند 97.5 درصد از نور UVB را فیلتر کند.

تذکر: بهتر است ضد آفتاب هایی با حداقل SPF30 انتخاب کنید.

PA (پی ای)

درجه حفاظت در برابر UVA یا Protection Grade of UVA که به اختصار PA نامیده می شوند فاکتوری مهم در انتخاب کرم ضد آفتاب است. همانطور که قبلا گفتیم، امواج UVA با نفوذ به عمق پوست موجب پیری زودرس، لک های پوستی و سرطان پوست می شوند.

انواع PA را در کرم های ضدآفتاب با علامت + نشان می دهند. هر چقدر تعداد + ها بیشتر باشد، حفاظت کرم ضد آفتاب شما در برابر نور UVA بیشتر است.

پارابن

پارابن ماده ای نگهدارنده و آنتی باکتریال است که می تواند موجب حساسیت های پوستی، سوزش و التهاب شود. در خرید کرم ضد آفتاب دقت کنید که ماده نگهدارنده پارابن نباشد.

طرز استفاده صحیح از کرم ضد آفتاب

1) تکان دهید: شاید بر روی کرم ضد آفتاب نوشته نشده باشد که قبل از مصرف تکانش دهید، اما با انجام این کار باعث می شوید مواد فعال به صورت یکنواخت در کرم پخش شوند.

2) به موقع کرم بزنید: هنگامی به دم درب منزل رسیده اید، برای استفاده از کرم ضد آفتاب کمی دیر است. کرم های ضد آفتاب به 15 تا 30 دقیقه زمان جهت جذب شدن به پوست نیازمندند و باید قبل از رفتن به زیر آفتاب، این زمان را در اختیار آن ها قرار دهید.

3) به اندازه استفاده کنید: برای هر عضد از بدن به اندازه یک قاشق چایخوری کرم ضد آفتای نیاز است. یعنی برای صورت و بدن یک قاشق چایخوری، برای هر بازو یک قاشق چایخوری، برای هر ران یک قاشق چایخوری و …

4) لایه آخر ضد آفتاب است: یک کرم ضد آفتاب همیشه باید به عنوان آخرین مرحله از روتین مراقبت از پوست شما باشد. بنابراین هر کرم مراقبتی دیگری، مثل کرم آبرسان یا مرطوب کننده ای که استفاده می‌کنید باید زیر لایه‌ی ضد آفتاب شما قرار گیرد.

استفاده از ضد آفتاب در مراحل آرایش صورت

✅ پس از استفاده از ضد آفتاب حدود ۳-۵ دقیقه صبر کنید تا کمی جذب شود و سپس سراغ کرم پودر بروید.

✅ کرم پودر را به آرامی، با حرکات روی به پایین و بدون هیچ فشاری روی پوست بکشید.

✅ کرم پودر را بیش از اندازه روی پوست خودتان نچرخانید. قرار است کرم روی پوست را بپوشاند نه اینکه در پوست حل شود.

✅ بهتر است از کرم پودر یا کرم BB حاوی ضد آفتاب استفاده کنید.

آیا استفاده از کرم ضد آفتاب باعث جذب کم ویتامین D می‌شود؟

اگرچه کرم ضد آفتاب میزان جذب نور خورشید و در نتیجه میزان تولید ویتامین D را کاهش می دهد، اما این کاهش مقدار قابل ملاحظه ای نیست.

همچنین متخصصان پوست توصیه می کنند بهتر است بجای اینکه خود را در معرض نور خورشید قرار دهید، تغذیه خود را برای دریافت بیشتر ویتامین D اصلاح کنید.